Laatste blog van 2013 - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van marten inger - WaarBenJij.nu Laatste blog van 2013 - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van marten inger - WaarBenJij.nu

Laatste blog van 2013

Door: Inger

Blijf op de hoogte en volg marten

16 December 2013 | Oeganda, Kampala

En toen zaten we alweer bijna precies een jaar in Kampala. Vorig jaar kwamen we vlak voor de Kerst hier aan en kenden we heg noch steg. Geen idee waarheen te gaan voor een leuk kerstdiner of waar oud en nieuw te vieren. Een telefoon zonder mensen in de contactenlijst dus niemand om uit te nodigen. En dan nu, een jaar later, een heel leven opgebouwd. Met vrienden voor de kinderen, die ineens Engels kunnen praten, het leuk vinden op hun nieuwe school, genoeg mooie werkkansen voor mij, een hoop leuke nieuwe vrienden, sportactiviteiten, een eerste toneelvoorstelling achter de rug, een leuke hond als huisdier, en ga zo nog maar even door. Bijzonder hoeveel je in een toch wel korte tijd op kunt bouwen.

Die toneelvoorstelling
Ja dat was me wat. Het was hard werken, vooral ook omdat we allebei meededen. Voor de kinderen soms ook wel even doorbijten, weer een ‘verplichte’ playdate, weer een gunst moeten vragen aan vrienden, weer een babysitavond. Maar het was ook heel fijn om er samen mee bezig te zijn, omdat het leuk is om met z’n tweeën ergens aan te werken, maar ook omdat het soms zo hard nodig was om samen stoom af te kunnen blazen. Het was een raar, en bij tijd en wijle eigenlijk zelfs zwaar, proces. Een proces vol onuitgesproken verwachtingen van de cast en ongeschreven regels van iedereen die al jaren meedoet aan de ‘panto’. Zo is een auditie eigenlijk een wassen neus, want iedereen weet welke mensen er ‘altijd’ mee doen. Dat Marten (onwetend als hij was..) wel op kwaliteit heeft geselecteerd heeft niet iedereen kunnen accepteren, dat je je tekst moest kennen of bij repetities moest zijn was voor sommigen ook heel vreemd. En zo kunnen we nog even doorgaan. Uiteindelijk waren de voorstellingen eigenlijk best heel goed (“nog nooit een zo goede panto première gezien”, -meestal is het die dag nog chaos op het toneel, red.-), en was het met een aantal mensen ook erg leuk! Dus al met al wel positief. Maar toch ook heel blij dat dat voorbij is. Mijn rol als heks blijft nog wel even aan me kleven denk ik, kinderen op school roepen het nu ‘you are the witch!’.

Weg
En meteen, na 4 dagen in het theater, moest Marten op pad met zijn collega’s: een week toeren door Nederland en België, scholen bezoeken. Vol programma, maar ook nog wat tijd om her en der mensen te ontmoeten. Terug heeft hij ruim 3 uur vertraging, dus hij komt pas midden in de nacht thuis vandaag.

Slangen
Afgelopen dagen heeft de guard 2 slangen in de tuin gevonden, nog dunne, maar wel lange (15 en 50 cm!) en met heel agressieve kaken. Brrr.. Schijnen giftig te zijn ook nog. Kinderen nu dus even binnen spelen en morgen komt de ongediertebestrijdingsdienst. Wat een enge beesten zeg.

Bezoek
In november hadden we Fulco en (tante) Mariette op bezoek. Erg leuk om Kampala en Oeganda te laten zien, ze hebben flink wat afgewandeld in de stad dus een goede indruk gekregen. In Jinja ook nog een wandeling gemaakt en op de boda gezeten (zie foto’s). En dan is natuurlijk ook de goede Sint nog lang geweest, eerst alleen de Pieten (toen was de Sint nog bij jullie), een mand vol cadeaus verstopt en vorige week zaterdag kwam hij in zijn boot in Kampala aan (zie ook de foto’s). Uiteindelijk wilden we het toch niet ongemerkt voorbij laten gaan en hebben de kinderen elke avond het sinterklaasjournaal gekeken. Toch wel leuk ook.
Woensdag komen Frank, Desiree en Klaartje ons verblijden met een bezoek. Dit jaar dus geen eenzame Kerst! De eerste trip gaat de bergen in, en daarna zien we wel weer verder.

Werk
En mijn werk gaat maar door. In september dacht ik nog dat wordt niks meer, maar mijn ge-netwerk van toen begint nu zijn vruchten af te werpen. Ik ben nu bezig met een haalbaarheidsonderzoek voor een appartementencomplex in Kampala, een handboek voor een NGO en in het nieuwe jaar start ik waarschijnlijk als projectmanager voor een project van 8 maanden, niet fulltime maar wel een wat constantere en inhoudelijker klus. Erg leuk allemaal.

Internet Update
In mijn laatste blog deed ik m’n beklag over de internetprovider die GB liet verdwijnen. Mijn eindeloze geklaag bij de helpdesk heeft n i e t s opgeleverd. Inderdaad schandalig, maar zo werkt het hier. Niet de klant is koning, maar het bedrijf. Is even wennen hoor.
Maar toen ik een nieuw GB tegoed ging kopen bij de Orange winkel raadde de verkoper me aan om het wachtwoord op mijn modem te wijzigen (wist niet eens dat dat kon). Dat n i e m a n d binnen Orange me dat eerder had aangeraden?? Heel bizar ja. Maar het lijkt tot nu toe beter te gaan. Ik zou de beste verkoper graag tot bedrijfsleider willen promoveren. Hopen dat het goed blijft gaan natuurlijk..

Kinderen
Met de kinderen gaat het allemaal goed, hadden weer mooie rapporten en kunnen goed meekomen met al het Engels. Leto is veel aan het schrijven en lezen, en Paris is de rekenmachine van de klas. Juno begint nu ook al met lezen, stapje voor stapje komt ze steeds verder. De mix Nederlands en Engels werkt nog wel verwarrend, maar dat komt wel goed.

Nou beste lieve lezers. Dit zou best wel eens de laatste blog van 2013 kunnen zijn. We zien jullie graag weer in het nieuwe jaar!

Voor nu dus een heel heel fijne Kerst gewenst en alle goeds voor 2014!

• 16 December 2013 - 22:25

Corine:

Hoi Inger!

Wat leuk weer om te lezen! Fijn dat het allemaal zo goed met jullie gaat! Heb je nog steeds je oude mobiele nummer? Was mijn verjaardags sms nog aangekomen? Zo nee, dan bij deze alsnog en natuurlijk ook een heel fijne kerst en nieuw jaar! Bij ons gaat alles goed. Week van oud en nieuw gaan we skiën, en voor volgend jaar ook al 2 leuke vakanties geboekt (tja, je zit toch aan de schoolvakanties vast dus waarom niet). Ook bezig om een leuk feest te organiseren voor ons beider 40ste...ja ja...en alles hier natuurlijk in kerstsferen gebracht, ook op school, met de kerstcommissie....leuk om te doen! Nog een paar daagjes werken en dan even vrij, liefs Corine

• 16 December 2013 - 22:37

Jan En Emmy Zevenhoven:

hallo martin en inger en de kids...zo te lezen hebben jullie het wel naar je zin ,en de kinderen ook,
    ja die spreken straks al goed engels,maar wat gaat die tijd toch snel ...
    wij [jan en emmy] wensen jullie met je gezin fijne feestdagen en een goed en vooral een gezond,2014.....
    wij gaan de nieuwjaars borrel bij je ouders halen in koudekerke op zondag 5 januari 2014...
    allemaal de lieve groetjes van hier uit ter aar....jan en emmy......

• 16 December 2013 - 23:37

Anneke Besemer:

Mooi om alles over jullie te lezen en een heel goede kerst en oud en nieuw toegewenst!!
    liefs Cees Jan en Anneke

• 17 December 2013 - 05:32

Sytske:

Leuk om weer een update te lezen. Klinkt goed allemaal! Hier was de Sint ook langsgeweest, met dank aan Jelske die nu op bezoek is. Veel plezier met jullie tripje de bergen in; wij gaan naar de woestijn! Liefs, S

• 18 December 2013 - 08:36

Hester:

Wat een mooi verhaal en ik ben blij dat het zo goed gaat met jullie!
    Voor jullie ook hele fijne feestdagen en al het goede voor het nieuwe jaar!
    Hester

• 18 December 2013 - 16:04

Marjo:

Mooie en positieve verhalen, zelfs het toneelgebeuren was een succes, blijkbaar!
    Hier heerst bijna de lente, zacht weer, eergisteren dansende muggen(?) in de tuin.
    Ik ben regelmatig nu in Rotterdam bij kleinzoon Mads, ruim 8 weken oud en inmiddels 61 cm. lang en 6700 g. Groeit dus als kool!
    We kwamen nog niet aan een wenskaart toe, komt nog wel. Goede feestdagen en jaarwisseling (vuurwerk???) toegewenst.
    Liefs, Marjo

• 24 December 2013 - 15:07

Jaap En Margriet:

Lieve familie,

Met veel plezier lees ik jullie verhalen,en kijk ik naar jullie mooie foto's
    ik hoop dat nog vele verhalen volgen.

Wij wensen jullie een fijne Kerst en een super 2014.

Liefs en groet Jaap en Margriet

• 04 Januari 2014 - 20:54

Jelske:

De beste wensen voor 2014!