update - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van marten inger - WaarBenJij.nu update - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van marten inger - WaarBenJij.nu

update

Door: marten

Blijf op de hoogte en volg marten

17 Mei 2015 | Oeganda, Kampala

Het lijkt zo gemakkelijk, een reisblog bijhouden, maar de werkelijkheid is anders. Want inmiddels zijn we vijf maanden verder sinds ons laatste verslag. En er is natuurlijk wel veel gebeurd maar tegelijkertijd is ons leven hier ‘gewoon’ zoals het is en verandert er net zo veel of zo weinig als bij ons leven in Rotterdam. Dat Rotterdamse kwam overigens best dichtbij in deze periode. Waarom? Omdat we de komende zomer of naar een nieuw land of naar Rotterdam zouden teruggaan. Inmiddels is dat allebei niet het geval, want we blijven nog een jaar hier in Uganda. Vele gesprekken, lijstjes met voor- en nadelen en gezinspeilingen hebben we doorlopen, maar uiteindelijk viel de keuze toch op langer blijven. De belangrijkste reden was dat mijn werk na de komende zomer minder interessant leek te gaan worden, maar een extra taak maakt toch dat dat uitdagend kan blijven. Denk ik. Het betekent concreet dat ik nog steeds doorga met de bouw van de vier colleges, waarvoor ik ben aangenomen. Die bouw is inmiddels begonnen op allevier de locaties, dus dat betekent vrij veel veldbezoeken en gedoe op de sites. Niet mijn allerleukste bezigheid, maar wel noodzakelijk. Denis, onze Ugandese ingenieur op het project, doet veel van dat werk, gelukkig... Daarnaast hou ik me dan nog bezig met een aantal nieuwe projecten, ook in onderwijs en ook met infrastructuur. En ik ga me meer richten op het ondersteunen van de departementen van het ministerie waar we mee samenwerken. Hoe precies, dat moet nog blijken, maar het is de bedoeling dat ze zelf meer en meer verantwoordelijkheid krijgen bij de uitvoering van projecten en dat dat dan dus wel efficient moet gebeuren. Het ministerie is doorgaans niet gewend om met harde deadlines te werken, maar onze projecten hebben dat wel, en daar moeten ze dan in mee gaan. Dit zal nog wel een lange weg worden, mogelijk met wat frustratie, maar het geeft mij in ieder geval weer een geheel nieuwe ervaring hier. Conclusie: voldoende om het hier toch nog een extra jaar leuk te hebben. Want eigenlijk was Inger er toch al voor om hier te blijven. En de kinderen hebben het ook zeer naar hun zin. Al missen ze soms Nederland ook (vooral de zomervakantie, want ze zijn het door de regen in het donker naar school fietsen terecht vergeten) en al klonk een verrassingsland ook nog wel spannend, de school, vriendjes, klimaat en leven hier is voor jonge kinderen echt leuk. Vinden wij dan.

Dus, we komen deze zomer weer op vakantie naar Nederland (half juli – half augustus, ongeveer) en dan gaan we nog voor een laatste jaar terug naar Kampala. Als je nog wilt langskomen moeten we het deze zomer maar eens bespreken!

En wat is er dan in de tussentijd nog gebeurd? We zijn naar Dubai geweest, heel interessant. We hebben bezoek gehad van 1 zus, 2 setjes opa’s en oma’s en van een combinatie broer-tante-neef-nicht. Leuke dingen gedaan en weer nieuwe plekken ontdekt. We zijn begonnen aan een nieuw toneelstuk (Watchdog, een stuk van Peer Wittenbols, Waakhondje, vertaald en we zijn inmiddels aan de laatste repetities begonnen) en we hebben gisteren allebei een KOSCAR gewonnen (Inger voor beste actrice en ik voor beste regisseur). Paris heeft zijn pen licence diploma gehaald (netjes schrijven), Leto haar multiplication certificate (alle tafels tot en met 12x12) en Juno heeft een triathlon certificate gekregen (ja, waar zou dat dan voor zijn). De kippen hebben inmiddels gezelschap van 2 geiten gekregen, dus we voelen ons soms een echt boerenbedrijf. We werken hard, zeker de afgelopen maanden. Inger veel verschillende opdrachten die natuurlijk allemaal tegelijk af moesten, en dan ook nog de parent teacher association op school. Ik dus met meer reizen en meer andere projecten.

En dat was het weer voor nu. Ik zoek nog wat recente foto's. Dag!

• 17 Mei 2015 - 20:51

Anneke Besemer:

Al lijkt het voor jullie bijna gewoon om daar te zijn en blijft het blog wat achterwege.........ik vind het toch leuk om over jullie te lezen!!
    liefs Anneke

• 17 Mei 2015 - 22:22

Hester:

Toch weer leuk om te lezen hoor!
    Groet, Hester

• 18 Mei 2015 - 06:10

Sytske:

Leuk om de update te lezen. Geen idee waar wij volgend jaar zijn, maar stiekem hoop ik nog een keer langs te kunnen komen. Liefs, S

• 18 Mei 2015 - 16:35

Marjo:

Fijn weer wat te kunnen lezen over jullie wederwaardigheden, ook al zijn jullie gewoon gesettled daar! Voor ons blijft het toch leuk zo nu en dan wat te horen. Hier alles goed na een wat intensieve tijd met de familie! Helaas staat een bezoek aan jullie niet in onze planning voor dit jaar, maar wel naar Indonesië (groepsreis) en Hong Kong, bezoek aan Jarijn en Charis (okt. a.s.). Het zal voor ons w.s. wel de laatste echt verre reis zijn die we gaan maken, maar je weet maar nooit.....
    Heb het goed samen, liefs, Marjo

• 18 Mei 2015 - 20:53

Margriet Luteijn:

het is leuk om weer eens wat van jullie te horen .fijn dat ik nog een jaar kan genieten van jullie mooie verhalen.
    Liefs Margriet

• 18 Mei 2015 - 23:06

Marion:

de neef en de nicht hebben genoten van de Oeganda-belevenis!!!!
    liefs, de andere zus

• 31 Mei 2015 - 20:49

Ruud:

Zet'm op daar mensen! En de groeten van Alex voor Paris!