Het nieuwe jaar is begonnen - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van marten inger - WaarBenJij.nu Het nieuwe jaar is begonnen - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van marten inger - WaarBenJij.nu

Het nieuwe jaar is begonnen

Door: Marten

Blijf op de hoogte en volg marten

20 September 2015 | Oeganda, Kampala

En dat is dan ook het laatste jaar dat wij in Uganda zijn. Dus alle reden om er nog eens flink tegenaan te gaan. Dat doen we dus. Gisteren, bijvoorbeeld, door een flink feest te geven. Eigenlijk wilden we dat in maart doen, maar toe hadden we het te druk met andere dingen, geloof ik, en is het er niet van gekomen. Maar in ieder geval waren we in maart 12,5 jaar getrouwd en dat koperen moment wilden we eigenlijk niet voorbij laten gaan. Dus toen gisteren ons 13 jarig feest gevierd, wat overigens ook meer geaccepteerd wordt want dat van 12,5 jaar doen we alleen in Nederland (en Belgie geloof ik). Maar goed, de tuin was weer supermooi versierd, de DJ was binnen om de buren niet teveel te storen en het was zeer geslaagd. De kinderen waren er ook bij, tot ene uur of 11, wat natuurlijk ook geweldig was voor ze. Maar wel saai, zo’n grote mensen feest, want jullie praten alleen maar! Ja, dat klopt wel eigenlijk. Maar wij vonden het leuk!
Vanmorgen met zware hoofden opgeruimd en ons opgeladen voor de eerste repetitie van de pantomime van dit jaar. Inger is co-regisseur en ik heb, na lang twijfelen, auditie gedaan en ben weer geselecteerd om de ‘pantomime dame’ te spelen. Het verhaal is deze keer Unfrozen, een soort vervolg op de film Frozen. De cast is leuk en enthousiast, het verhaal is goed maar de regisseurs gaan er nog aan sleutelen geloof ik om het nog beter te maken. Begin december zijn de voorstellingen, maar omdat Inger co is hoeft ze er niet altijd te zijn en daarmee zal het voor ons minder veeleisend zijn, hopen we.
Op het werk gaat het goed. Heel goed zelfs. Wel, dat zeg ik nu maar eigenlijk valt het wel mee. Het is leuk en druk en uitdagend, maar sommige dingen gaan eigenlijk niet goed. De bouw van een van de colleges loopt totaal niet doordat de aannemer er met de pet naar gooit en de spanning tussen de consultant, die namens ons de supervisie doet, en de aannemer groeit. Ik verwacht dat de komende week een oplossing komt, maar of dat dan ook gaat weken valt nog te bezien. Gelukkig gaan de andere bouwwerken beter, maar ook daar zijn nog wel problemen, maar duidelijk minder groot. En de eerste bouw is bijna klaar, dus daar wordt nu gedacht aan de opening, in november, met mogelijk de president als eregast...
Tja, de president. Die is druk bezig met campagne voeren, samen met zijn partijgenoten, want in februari zijn de verkiezingen. Nu al staan de kranten er bol van, het zal de komende maanden nog wel erger worden. Ook het bezoek van de paus eind november krijgt veel aandacht. En dan heb ik onze eigen bezoekers nog niet eens genoemd. Eerst Mirjam, Karen ook voor werk, en dan Pim en Dimitris. Leuk. Maar de kranten schrijven er niet over, geloof ik.
Inger heeft een paar gesprekken gehad voor een grote nieuwe opdracht, wat heel leuk lijkt. Deze week meer, als het goed is. Verder druk met school vooral en nog wat andere mogelijke opdrachten, die ook wel of niet snel gaan starten. De kinderen blij, meestal, en weer vol in het schema van school, schoolclubs, huiswerk, sporten en speelafspraken.
En verder eigenlijk geen grote berichten. Hond, kippen en geiten gaan goed. We hebben bamboe in de tuin geplant om een soort afscheiding te maken met de buren die een groot huis aan het bouwen zijn. Meer voor de volgende huurders denk ik, want bamboe groeit snel maar ook weer niet zo snel. En zoals ik al schreef: het laatste jaar voor ons in Uganda.

• 20 September 2015 - 20:53

Karen:

Wat een fijne berichten allemaal. Ik mis alleen foto's van het feest!

• 20 September 2015 - 22:26

Jan En Emmy Zevenhoven...:

allereerst van harte gefeliciteerd met jullie 13 jarig huwelijk , wat gaat die tijd toch snel he'
    merk ook wel dat jullie het druk hebben met alles, en de kinderen gaat het daar ook goed mee,
    hier gaat het goed hoor, van tijd tot tijd ook druk ,
    dus jullie laatste jaar, en zien jullie vast en zeker wel weer in Holland,
    weet niet of ik jullie allemaal nog wel ken hoor,!!!

Groetjes van jan en Emmy zevenhoven.......

• 20 September 2015 - 22:46

Anneke:

Lieve allemaal,

Geniet er dan nog maar even van van dat laatste jaar!!
    En nog van harte gefeliciteerd!!
    liefs Anneke

• 22 September 2015 - 03:10

Sytske:

Ja ik ben het met Karen eens: waar zijn de foto's? Liefs, S

• 22 September 2015 - 10:51

Marjo:

Een gezellig verhaal, gewoon zoals het gaat in jullie woonland! Afspraken nakomen is moeilijk, dingen plannen is moeilijk, ten tijde van verkiezingen beloftes doen is makkelijk enz. enz. Gelukkig hebben jullie en de kinderen het nog naar je zin, voor de kinderen ook zeker met het vooruitzicht weer naar "huis"/NL te gaan! maak er nog een mooi jaar van, liefs, Marjo en Gerard

• 22 September 2015 - 13:40

Marten En Inger:

Hoi Karen en Sytske! Ik heb het echt hard geprobeerd, maar waarbenjij.nu is niet het meest gebruiksvriendelijke programma om foto's op te zetten. Dus alleen 2 foto's van de repetitie voor onze levende poppenkast en wat plaatjes van Juno's verjaardag eerder deze maand. De rest mag je dus zelf verzinnen.. ;-)