werk en weekend - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van marten inger - WaarBenJij.nu werk en weekend - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van marten inger - WaarBenJij.nu

werk en weekend

Door: Marten

Blijf op de hoogte en volg marten

14 Januari 2013 | Oeganda, Kampala

Het is warm. De berichten over sneeuw uit Nederland zijn toch wat apart in deze setting, want vandaag lijkt de droge periode met veel warmte toch werkelijk te zijn begonnen. Een maand te laat, maar er gaat wel meer langzamer hier dan je zou willen. Bijvoorbeeld de besluitvorming in het ministerie van onderwijs! Ons project wordt bijna volledig door de Belgische overheid betaald, maar er is een systeem bedacht dat alle uitgaven wel door het ministerie moeten worden goedgekeurd. Dat betekent dat als we kantoorartikelen nodig hebben dat daar een handtekening op moet. Dat als ik advertenties in de krant wil zetten voor aanbestedingen daar ook een handtekening op moet. En dat als we een workshop organiseren ook. En een training. En de aanbesteding zelf. Enzovoorts. Dat is op zichzelf niet zo erg, maar om die handtekening te krijgen moet je een precies budget indienen en als het even kan met de prijsopgaves van leveranciers. Dus veel papier heen en weer schuiven om dingen op de rit te krijgen. En daar houd ik me deze dagen dus vooral mee bezig: papierwerk. Wie dacht dat ik hier dus scholen ging bouwen heeft het mis! Dat gaat nog wel even duren dus...
Maar los daarvan is het best leuk hoor! Het project zit goed in elkaar doordat er behalve die bouw ook echt gezocht wordt naar een beter functioneren van de scholen, zowel op organisatie als op onderwijs. En dat moet dan aansluiten bij hoe de school straks gebouwd wordt. Dat zijn leuke dingen om mee bezig te zijn, gelukkig, en met de collega’s is dat ook inspirerend en leerzaam.
Ik moet wel weer even wennen aan vijf dagen werken en minder meemaken van het leven van de kinderen of van het regelen van ons leven hier. Dat is soms niet alleen maar leuk natuurlijk, maar hoort ook wel echt bij deze fase van wennen en zoeken. Inger is dus wat meer bezig om dingen te doen, voor school, voor het huis, voor de auto, en dat blijft voor mij soms wat onwerkelijk. Maar gelukkig mag ik dan in de lunchpauze bruin brood kopen bij Brood, de Nederlandse bakker die op loopafstand van kantoor zit. Dat is dan mijn bijdrage!
Het weekend hebben we ons verder in het sociale leven gestort. Vrijdag gingen Inger en ik uit eten en uit drinken met nieuwe vrienden die we viavia kenden (vrienden van Belgische vrienden van ons uit Mozambique, die ooit ook daar waren en ons (her)kenden van een van onze toneelstukken daar!). Dus, oppas geregeld (Esther, onze huishoudster, wil graag een paar uur langer blijven en wat extra bijverdienen) en op pad. Lekker gegeten en toen in een bar nog wat gedronken. Meteen ook meegedaan aan de gewoonte om, als je een lekker nummer hoort en even zin hebt om te dansen maar gewoon op te staan en bij je tafeltje even uit je dak te gaan. Hoezo dansvloer? Nergens voor nodig dus! Zaterdag naar een lodge met een zwembad, met uitzicht over Lake Victoria, niet slecht. En zondag met een collega en zijn gezin pizza’s gegeten. Pizza met friet, bijvoorbeeld... Ook al leuk!
Na zo’n relaxed weekend was het vanmorgen wel even afzien om weer naar school te gaan, zou je denken. Maar eigenlijk viel dat super mee. Leto heeft haar eerste schoolzwemles meegedaan, Paris heeft vanmiddag bij de voetvalclub gekeken en doet vanaf volgende week mee, en Juno heeft een vriendinnetje, geloof ik. Ze kan in ieder geval tot 10 tellen en moet aan het eind van de week tot 100 kunnen. In het Engels, dus...
That’s all for now!

  • 14 Januari 2013 - 18:51

    Anneke Besemer:

    ...........en hier ligt sneeuw
    liefs Anneke

  • 14 Januari 2013 - 22:48

    Bert:

    Ik verwachtte op z'n minst toch wel een handtekening onderaan je tekst!
    Getekend,
    Bert

  • 15 Januari 2013 - 12:10

    Ton De Vent:

    Fijn dat je toch lekker aan de slag bent: al hoewel het af en toe wat stroperiger is... Uganda was hier weer in het nieuws over de nog strengere wetgeving over homo's: levenslang krijg je er voor! Deze beweging schijnt vanuit zeer conservatieve amerikaanse dominee's over het land uitgestort worden.. Zorgelijk!

  • 17 Januari 2013 - 12:12

    Marjo:

    Heb vandaag alle verslagen gelezen, leuk en informatief. Het apenverhaal komt ons na twee keer een reis door Z. Afr. bekend voor! Op heel veel plekken moest je niks laten liggen op het gebied van eten(en meer). Bij een andere reisgroep was ooit een groot karton (3 l.) wijn klaargezet bij de auto om in te pakken, maar een fikse baviaan was eerder en nam het pak mee. Kun je leuk filosoferen over een cirkel apen aan de drank!
    Fijn dat de school goed is in de opvang van de kinderen. Minstens zo leuk lijkt me ook de Nederlandse schoolgroep, lijkt op de Chinese school (maar die is heel streng) die Chinese kinderen hier op een vrijdag moeten (?) volgen.
    Marten mag dus eerst voldoen aan de strenge eisen op papier (helaas), voor hij met zijn handen mag gaan werken!! Ben benieuwd. Inger rolt al in een soort netwerk, ook niet slecht.

    De cultuurschok is desondanks vast groot, zeker voor de kinderen.
    Veel succes en sterkte met alles, liefs, Marjo en Gerard

  • 19 Januari 2013 - 09:59

    Thea:

    Groeten van de andere kant van de wereld: voel me na 8 maanden al een veteraan in Laos als ik jullie eerste weken volg! Is het gelukt om jullie huis te verhuren? Wij konden 1 etage verhuren: de andere houden we als 'pied a terre': tijdens verlof van ons eigen huis genieten.

  • 20 Januari 2013 - 11:35

    Florine:

    Lieve Paris, daar ben ik weer. Ik heb je foto's gezien, leuk hoor! Lekker zwembad hoor dat heb ik niet op mijn balkon. Bij ons is het ijskoud, nog best veel sneeuw. Op school zit ik nog steeds in hetzelfde groepje met Olivier, Levi en Isa. We denken nog heel veel aan jou. Juf zegt we gaan nog skypen. Groetjes van Florine aan de hele familie.daaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaag

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Oeganda, Kampala

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

29 Juni 2016

allerlaatste Kampala blog

02 Januari 2016

2016!

20 September 2015

Het nieuwe jaar is begonnen

17 Mei 2015

update

17 December 2014

Echt lang geleden...
marten

Wij gaan met z'n vijven 2,5 jaar in Kampala, Oeganda, wonen.

Actief sinds 07 Dec. 2012
Verslag gelezen: 484
Totaal aantal bezoekers 46675

Voorgaande reizen:

07 December 2012 - 31 December 2012

Mijn eerste reis

Landen bezocht: