zondagavondbericht - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van marten inger - WaarBenJij.nu zondagavondbericht - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van marten inger - WaarBenJij.nu

zondagavondbericht

Door: Marten

Blijf op de hoogte en volg marten

03 Februari 2013 | Oeganda, Kampala

Gisteren hadden de kinderen een schoolreisje, van de Nederlandse school. Ze gingen naar een boerderij in de buurt van Kampala. Ouders ook welkom, dus wij gingen uiteindelijk met z’n allen. Een boerderij met eigenlijk alle dieren die je in Nederland ook zou tegenkomen. Voordat we konden voeren moesten we wel een wandeling maken door de velden achter de boerderij omdat daar de planten groeien die de dieren lekker vinden. Deze voor de ezel, deze zodat de kippeneieren gele dooiers krijgen en deze voor de geiten. Verse kaas gekocht. En nog wat oudhollandsche spelen voor de kinderen. Leuk uitstapje!

Dat is dus de Nederlandse school. Maar intussen loopt de ‘gewone’ school ook gewoon door. Zo gewoon is die niet, hoor. De dagelijkse bijeenkomst op het veld blijft vooral voor Leto en Juno ongemakkelijk. Paris doet maar gewoon mee en begrijpt ook al best veel. Maar alledrie hebben ze al best wat aansluiting bij andere kinderen die soms wel en soms niet Nederlands spreken. Paris en Juno hebben allebei afgelopen vrijdag zelfs hun Certificate of Achievement gekregen voor hun prestaties in de klas! Elk kind krijgt een keer per jaar zo’n certificate en mag dan op de vrijdag assemblee naar voren komen om applaus van de hele school te ontvangen. Leto komt dus nog een keer, later in het jaar...

Tot zover over de kinderen en school. Wij hebben ook nog een eigen leven. Werk en privé. Al is dat laatste nog steeds in opbouw en zijn we nog niet echt activiteiten gestart. Alhoewel, Inger zwemt regelmatig en gaat morgen cross fitten (wat dat ook zijn moge). Ik heb vorige week met Paris gevoetbald, maar zoek nog een squashmaatje. Toneelkriebels spelen ook al, maar hebben we nog niets mee gedaan. Hoeft natuurlijk ook nog niet na anderhalve maand hier.

Het werk loopt goed, vind ik. Ik heb nog geen school gebouwd, maar we zijn goed aan het voorbereiden. Ontwerpers worden gezocht en gevonden. De ‘colleges’ denken na over hoe ze eigenlijk in de toekomst les willen geven. Gaan we dan bijvoobeeld nog steeds lessen aan 120 studenten geven met een leraar die zijn lesje afdraait en met de studenten die braaf aantekeningen maken? Of gaan we dan actief projectonderwijs toepassen? Dat laatste is natuurlijk het doel. En dat betekent wat voor de gebouwen. Namelijk niet meer een klaslokaal voor 40 studenten (waar ze er dan 120 in proppen) maar ruimtes om met kleine groepen te werken en onderzoek te doen. Dat moet nu allemaal heel snel bedacht worden en omdat dat lesmethodes zijn die nog helemaal niet bekend zijn is dat best lastig. Maar leuk om mee bezig te zijn. Verder hebben we besloten om ook de architectuur en het project wat extra aandacht te geven door het vierde college (nieuwbouw) in de vorm van een prijsvraag aan te besteden. Ook dat is niet echt gangbaar hier, maar we kunnen daardoor proberen een aantal kanten van het project (vernieuwende onderwijsvormen, duurzaam bouwen, energie) bij het grote publiek bekend te maken. Wordt vervolgd.

• 03 Februari 2013 - 20:14

Kitty:

Hoi allemaal,

Wat leuk om jullie belevenissen weer te lezen. En wat goed dat jullie al ruimte hebben om na te denken over hobby's :-) jammer dat je zo ver weg zit Marten, want ik ben sinds begin dit jaar weer met squashen begonnen, alhoewel je aan mij waarschijnlijk niet veel weerstand hebt ;-)

En wat heerlijk om jullie in T-shirt en korte broek te zien. Doet me verlangen naar de lente. Hier is het op het moment een ziekenboeg, Sid is herstellende van een virusinfectie aan zijn oog met koorts, Sacha heeft een flinke griep te pakken en Pien en ik hopen er tussendoor te fietsen, Pien met af en toe verhoging. Dus een paar zonnestralen zijn welkom!

Geniet ervan!

Liefs, Kitty, Sacha, Sid en Pien

• 03 Februari 2013 - 21:23

Anneke Besemer:

Lieve allemaal,
    voor ons geen schoolreisjes dit weekend, maar veel verfrollers ed. Cees Jan heeft gisteren gewerkt en ik ben naar Malden gegaan en heeeeeeeel veel verf gesmeerd op de muren van het nieuwe huis van Femke en Tim.
    Vandaag kreeg ik twee oppaskinderen te logeren en dus ging Cees Jan alleen naar Tim en Femke om de handen uit de mouwen te steken. Zo kwamen wij het weekend door en zeker niet in korte broek hahahaha.
    Erg leuk om te lezen hoe jullie het daar doen!!

liefs Cees Jan en Anneke

• 04 Februari 2013 - 15:12

Marjo:

Goed, zoals jullie je verslagen bijhouden. Marten, je begint wel met helemaal niks, als ik het zo lees. Er is natuurlijk wel onderwijs, maar dan van anno dazumal, dus jullie moeten e.e.a. totaal van de grond af opstarten. Dat heeft zijn voordelen, maar kan ook leiden tot koudwatervrees.
    Hier waart een hoest/snottervirus door het huis, Gerard begon, ik nam natuurlijk over! bisolvon en ev. paracetamol doen wonderen! Blijft winters, vanmiddag trouwens stralend, maar koude wind. Jullie missen aan dit weer niet zoveel.
    De kindertjes burgeren aardig in, als ik het zo lees. Over een poosje nog invulling van wat hobby's van ma en pa en jullie zijn 'thuis'! Liefs, Marjo

• 04 Februari 2013 - 17:49

Marion:

als jullie zó vaak een verslag schrijven (dat hier met veel plezier wordt ontvangen, hoor, daar niet van!!) dan moet ik echt METEEN reageren om de volgende voor te zijn!
    Fijn dat alles zo lekker loopt!!

Doe in het weekend een rustigere mail!
    Marion

• 10 Februari 2013 - 18:21

Fien:

Hoi Leto,
    Gaat het goed? Ik hoop het in ieder geval van wel. Gek zeg, van die apen op het dak! Komen ze niet naar binnen? Of zwemmen ze niet mee in jullie zwembad? De olifant op de foto, waar heb je die gezien? Komt die ook bij jullie huis?
    Hier heeft het weer gesneeuwd. Heel veel kinderen uit de klas waren ziek van de griep en van de kou, wel 10! Toen was het erg saai in de klas. En we konden geen toets doen omdat er zo weinig kinderen waren. Jammer hè.
    Groetjes, Fien